Så är Minnah!

För det första så har Minnah blivit såld,flera flera gånger på grund av att hon är så himla speciell och ingen helt enkelt klarat av henne.Det har jag förståelse för,när hon håller på som hon kan göra är det inte roligt alls.
Men jag vet att man måste få över henne på sin sida innan hon ger något,och den vägen är inte alls lätt.Hon bara tar och tar och ger absolut ingenting.Hon är ju även ett sto vilket innebär även att hon tar egna beslut och är beskyddande.
Hon började ju ta mig som sitt föl ett tag och det var inte alls kul,för minsta lilla skulle hon fly iväg med mig och styra och bestämma över mig.Först vart jag riktigt fundersan när jag släppte på tyglarna eller råkade nudda med skänkeln och hon stack iväg.Det var jättejobbigt.Vissa dagar stod hon och småstegra för hon inte skulle ut i hagen och så fort jag tog in henne i stallet sprang hon ut igen.Jag flög som en vante efter och tappade greppet om henne.Hon körde över mig hela tiden.När vi var ute och red stannade hon var tredje meter och tvärvägra gå och stegrade,bockade och försökte fly iväg.
Det var inte kul när det vart så pass mycket,hon kunde tvärvägra i traven och helt plötsligt kasta sig om och vända hem.
Jag tog en veckas uppehåll från ridningen och tränade bara från marken,jag satt ju gränser ända från början.Men jag förtydligade dom ännu mer.Då förstod hon att jag var gjord av ``porslin´´ och man inte kunde köra över mig hur som helst.Hon slutade springa ut ur stallet igen när vi hade tränat flera gånger om.Efter den veckan körde jag bara på som vanligt,gick ibland och red ibland.Hon fortsatt testa,började stegra högre men jag struntade i det.Hon vann ju aldrig över mig,det var alltid jag som vann matchen.Efter hand lugnade hon ner sig,började ta sig ur testningsperioden.Men hon kollar alltid av då och då om jag är med i svängarna.Det går nu bättre och bättre för varje dag,ibland kommer bakslag.
I paddock blir pigg som satan,tung och stark.Hon bara springer så det är ett jäkla jobb med att få ut henne på fyrkantsspåren och göra en någonlunda bra hörnplacering.Hon sticker gärna när hon får chansen.Men sedan så är hon oerhört mysig också,det är verkligen en sandra häst.Hon har verkligen såna roliga saker för sig också,hennes personlighet går inte än något annat än att älska.Det är hur mycket som jobb som helst som återstår innan hon har landat med båda sina hovar på jorden,men jag har lagt en grund som det bara är att bygga vidare på.Men hade jag inte haft Noppe kan jag säga att då hade hon varit extremt svår,men han var som ett föl,jag utbilade honom,jag gjorde alla de första sakerna med honom som att bada tillexempel,jag la grunden i hans liv.Han var så otroligt otroligt svår i allt,men varje dag vart han bättre.Han vart liksom tillslut bäst.Jag klarade av honom,och Minnah kan jag säga inte är lika svår.För då hade jag antagligen inte klarat av henne,som jag uppenbarligen gör.Tänkte bara klargöra för er som inte vet så mycket om Minnah,vissa dagar är hon hemsk och vissa dagar är hon underbar.Men jag ska inte ge upp iallafall,för jag vet att jag och Minnah kan klara allt,med våran vilja och envishet ;)



Här bär det av!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0