Longering med Minnah

Jag tänkte ta upp detta,oavsett om ni bryr er eller inte.
 
I longeringen så blir Minnah så otroligt jobbig.
Hon viker bort huvudet och drar sig utåt.
När hon travar så blir hon dominant och försöker ta över genom att bli ''aggressiv''.
Det är så jobbigt när hon tar över.
Och Minnah som väger ca 350 kg mer än mig vinner dragkampen lätt som en plätt.
Tro mig,jag har försökt med olika metoder men hon blir bara dominant och nonchalant och då går det inte att göra speciellt mycket förutom att kämpa med att hålla henne ute på volten.
Även fast jag inte kallar in henne så kommer hon in på grund av hennes lathet.
Det är verkligen en evig kamp att longera henne,det kanske ser lätt ut men hon är fellärd så det är inte det.
Hon tar inte kroppsspråket eller mina anvisningar.Så jag försöker med allt jag har att hitta en metod som hon förstår och trivs med men den metoden finns lixom inte.
Detta är något jag måste ta tag i,men sist jag var i paddocken fick jag klartecken att vi inte gick framåt 3 steg och sedan bakåt 5 steg.Vi går framåt men longeringen tar oss 1 steg bakåt.Jag vill ta det där steget framåt.
Men jag ska kämpa vidare med det här,så jag en dag kan longera henne som vilken häst som helst.
Jag kan inte sätta ord på hur hon är,hur jag upplever det men det är ingen dans på rosor att longera Minnah.
 
 
Men hon är bäst ändå,och jag älskar att jobba med att lösa ''problem''.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0