Hästarna i stallet

Nu ska jag beskriva hästarna i stallet,så som jag uppfattar dom i hanteringen och ridningen,mellan himmel och jord.
Och jag ska försöka att vara kortfattad för en gångs skull.Jag ska göra allt vad jag kan för att hålla mig till ämnet och inte bara prata bort det som jag är så fruktansvärt duktig på.
 
Minnah
Jag börjar då med min ponny Minnah,som jag den 4 agusti haft ett halvår.
I hanteringen så tar hon över,med en gång.Jag kämpar mig svettig varje dag med ledarskapet.De första månaderna så sprang hon över mig när jag tagit in henne i stallet.Hon bara drog iväg,jag flög som en vante efter.Hon sprang ut igen.
Så har hon gjort till och från titt som tätt,sist var förr förra gången hon skoddes faktiskt.Det är riktigt jobbigt,tro mig.
När vi är ute och promenerar går hon dit hon vill,och dragkamper mot en 400 kg's häst vinner ingen mot.
Okej,det var föut det kunde vara så.Nu börjar det bli ordning på torpet.Men att bara ta in henne från hagen kunde vara en kamp.
Jag kom ihåg hur hon skämde ut mig när hon bara drog iväg,det var pinsamt.
Men jag kände henne inte ''tillräckligt'' bra och hon var helt enkelt inte van att man bestämde över henne.Hon har förmodligen haft makten hela hennes liv,hon har styrt och bestämt.Men jag försökte bryta det,och jag tycker jag har lyckats.Visst hon kan fortfarande vara respektlös men säger jag åt henne så lyssnar hon och sammarbetar med mig istället för att motarbeta mig och försöka ta över.Hon märker när hon satt sin sista potatis för då ger hon sig.
Men till ämnet-Jag uppfattar Minnah som en bestämd dam med otroligt mycket vilja.Hon är ingen ponny med hovarna på jorden och stressar upp sig och är allmänt ''nervig'' av sig och hon kommer alltid vara en häst med mycket nerv,mer eller mindre är då frågan.Jag kan bara beskriva Minnah på ett sätt och det är-är du lugn är Minnah också det i alla situationer men stressar du upp dig är det kört,överfört till henne på en hudradels sekund.Men som det är med ston,har man fått över dom på sin sida så har man en vän för livet,då finns det bara du i deras världar och dom gör allt för dig.Men dom i fråga
sätter alltid då och då genom att testa.Det gäller att ta kontrollen då.Jag kan inte sätta ord på hur hon är i hanteringen men hon är oftast trygg och positiv.Hon är lyhörd och förstår mig.Hon är trevlig att ha och göra med helt enkelt men som sagt ''tar gärna över'' och har lätt till att bli dominant.Hon gör inget för dig om du inte förtjänar det.Hon är inte som andra hästar att jobba med.
 
I ridningen är hon väldigt,väldigt känslig,stark,tjurig,pigg,underbar,mjuk,trygg,härlig och positiv.
Hon stannar ofta,stegrar & bockar när hon inte vill pga envishet osv men då gäller det att ta kontrollen,vara bestämd och lugn och övertala henne.Hon är tittig och pigg men har blivit sååå mycket lugnare och trygg sedan hon kom.
Jag tycker hon är underbar,ibland blir hon jobbig när hon bara springer nonstop och blir sådär riktigt stark och tung.
Men det finns det tusentals anledningar till att hon blir så,så whatsever.Lägger ingen energi på att ta upp dom,inte nu,idag.Alltså hon är en ''sandra häst'' så det bara lyser om det,just därför tycker jag om henne så mycket och för mig är hon alltid mysig.Vi har våra turer då jag hoppar av,sätter mig på backen och gråter floder så det blir översvämmning,då jag säger att jag inte klarar av henne och att jag ska sälja henne,att jag ska ta självmord.
Men dom turerna måste man också ha.Det finns ju turer då man bara älskar allt,livet,ponnyn sin såklart m.m.
Stunder då man känner att man klarar allt,och dom upplever jag ofta på hästryggen,på Minnah.
Det finns ingen som kan göra mig så förbannad och ledsen som hon och inte någon heller som kan göra mig så glad och lycklig som henne.Hon är svårriden så det räcker och blir över,men hon är perfekt för mig.Jag vill rida också och inte bara åka.Jag tycker hon är trevlig att rida och hantera,hon fungerar på mitt sätt,eftersom det bara är jag som rider henne och rider på mitt sätt.Det gillar jag stort.
 
Min ponny är perfekt i hanteringen och i ridningen även fast hon är svår,det är det som gör det hela roligt också.
 
Jag känner att jag inte kan skriva om 3 hästar till nu ikväll,kommer sitta hela natten då,får ta nästa häst imorgon.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0