Berömma sin häst

Att berömma sin häst är en självklarhet när den gör något positivt men man behöver inte överdriva med beröm. Ger man bara överdrivet med beröm förvirrar man bara hästen.Man kan säga bra,duktig eller klappa hästen.Eller som jag brukar göra,vända mig bort och låta hästen ''tänka'' och när den till exempel gäspat,slickat sig runt munnen så fortsätter jag vad vi höll på med.Man ska alltid berömma hästen och den gör något bra,utan tvekan.
Men oj,hästen lyfte hovarna som den gör dag in och dag ut,den vet att vi ska lyfta hovarna och är det ingen svårighet för den behöver man inte berömma efter man krafsat varje hov,det är det som kan göra att hästen blir svår att kratsa hovarna på.Överdriver blir det helt fel.Jag sitter inte och berömmer Minnah när vi är ute för hon fick förbi en stor gren eller några barn som var ute på en gård,för hon vet att hon ska gå föbi där ändå och berömmer man börjar dom fundera på om det kanske är farligt att gå förbi där osv.Jag avskyr när man berömmer dom for nothing,bättre att ösa på med beröm när dom lägger sig ner på kommando eller gör ''puss'',ni förstår vad jag menar.Men fortfarande ska man inte ösa på med beröm.Jag ger hästen betänke tid att fundera över vad den gjorde bra.Eller lägger på press och när den gör de jag bad om så släpper jag på pressen helt.
Så proppa inte hästen helfylld med beröm för den åt upp en morot som du matade den med,ge den tid att tänka eller säg bra helt enkelt.Skrik inte:Åh världens bästa ponny,du är så förbaskat dukitg,åh vad du är duktig,braaaaa,duktig,sååååååååååja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0