Överviktiga hästar

Nu kommer jag dela med mig av min syn på överviktiga hästar.
 
Hästar som är överviktiga,då handlar det om ganska mycket överviktiga också,ser jag som vanvårdnad eller vad man skall kalla det.Att låta sin häst stå på fri tillgång dygnet runt och inte motioneras tycker jag är så elakt mot hästarna.Att låta dom bli överviktiga,låta dom överbelastas och få skador i bland annat ledbanden och benen,låta dom få förslitnings skador är bara så orättvist.Deras liv blir så mycket kortare.Hästar vill ha fasta rutiner och motioneras regelbundet och kan man inte ge dom det skall man inte ha häst.Visst dom kräver way more things också men nu pratar jag om övervikt osv.Jag är emot både undervikt och övervikt men att vara överviktig ger verkligen skador for life.
 
Minnah i februari kort efter jag fått hem henne
Minnah i Juni efter några månader hos mig
Så som Minnah ser ut nu hon nog alltid se ut som,fast mer musklad och finare i kroppen.
Minnah är riktigt kraftigt byggd,vilket jag älskar,men hon kommer lixom inte bli smalare än såhär även fast kanske vissa av er tycker hon fortfarande är fet men för mig ser hon kanonens ut som hon är.
När jag fick Minnah var hon riktigt överviktig,och hade hon fortsatt vara det hade hon inte haft speciellt många år kvar för hennes ben hade inte klarat av det,speciellt inte när hon till och med är innåthovad.
Men eftersom Minnah var som hon var så kunde ingen ge henne det där,men tillslut kom lilla jag!
Jag tror jag kom i precis rätt tid och vände upp och ner på Minnah´s liv,på ett bra sätt.
För så lycklig som Minnah är nu har jag aldrig sett henne innan!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0