Bella

Bella heter som sagt denna fjording som jag egentligen var starkt inne på att köpa.Hon är ett sto,som ni hör på namnet och är född 2000 och ligger på 142 cm i mankhöjd.Hon hade inte en muskel,var 100 kg överviktig,kunde ingenting i ridingen förutom skritt,trav,galopp,var inte hanterbar,det var knappt.Hela hennes liv har hon bara stått och skruttat i en hage.Jag fastnade för henne då hon är min absoluta favoritras,fjording.Åkte dit och provred ca 3 gånger och var bara där en gång.Allt rullade på helt ok,jag gillade henne jättemycket.Men sedan så kom vi till det att hon hade haft fång,har man det så har man det ju latent,alltså alltid mer eller mindre.Det finns iallfall där och varje gång man öppnar en ny tex höbal så blir det en ny procedur.Då en annan ponny,tog hand om den som min egen dog i det så är det allt jag önskar hos en häst.Jag vill inte ha en ponny med fång,det känns inte bra.Eftersom jag klarade av Noppe som var den mest specialla och den ponny med allra mest ``problem´´ så fick det mig att vilja ha en svårare utmaning,eller på samma nivå.Jag klarade av Noppe,han blev hur jäkla fin som helst och jag gjorde han till det alldeles själv.Det var jag som jobbade med honom och la ner tusentals timmar på honom och det märktes ju också.Det fick mig att vilja ha något att jobba med eftersom jag klarade ju som sagt av han.Bella är en äkta fjording full med problem som visade sig konstant.Men hon var bra fin också,och go.Hon är även den grövre typen för att jobba mycket och dra tungt,väldigt grov.Men som sagt så vore det inte på grund av fången hade hon varit min idag,utan tveken.Hon är verkligen min typ av häst.
Det är hur mycket som helst jobb med henne,hon är ingen lätt häst men hur ska hon kunna vara det när någon aldrig lärt henne rätt eller fel.Det var det jag ville göra,börja om från början med en häst och utvecklas med den.
Ville ha ett föl men har varken kunskapen eller tiden så det strök jag snabbt,men Bella är precis som ett föl i stor förpackning på sättet och i can handle that men inte ett föl,no way.Inte med skolan och allt....
Här kommer ett par bilder på henne och mobba inte hennes utrustning,det är inte jag som valt den precis!
Vet att ni aldrig sett fulare utrustning men skitsamma,lägger upp dom ändå!










Stackarn som få ha på sig detta :(

Kommentarer
Postat av: emma

min bebbiz där nere <3333

2012-04-04 @ 21:19:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0